Checklist voorbereiding website

Checklist | Goed voorbereid aan de slag met jouw website

Met jouw website wil jij jouw ideale klant aanspreken én jouw bedrijf natuurlijk goed voor de dag laten komen.

Bij het ontwikkelen van een website komen verschillende onderdelen bij elkaar. Naast de lay-out, heeft jouw website natuurlijk ook content en een aantal (verplichte) gegevens nodig.

Krijg helder wat je wilt met jouw website en gebruik deze checklist om goed voorbereid aan de slag te gaan met de ontwikkeling van jouw website.

Met jouw website wil jij jouw ideale klant aanspreken én jouw bedrijf natuurlijk goed voor de dag laten komen.

Bij het ontwikkelen van een website komen verschillende onderdelen bij elkaar. Naast de lay-out, heeft jouw website natuurlijk ook content en een aantal (verplichte) gegevens nodig.

Krijg helder wat je wilt met jouw website en gebruik deze checklist om goed voorbereid aan de slag te gaan met de ontwikkeling van jouw website.

Z

Missie

Om jouw ideale klant goed te kunnen aanspreken via jouw website, is het van belang dat jouw missie duidelijk is. Daarbij zijn de volgende vragen het belangrijkst:

Wie is jouw doelgroep?

Welk probleem los je op voor jouw klant?

Z

Hosting

Domeinnaam

Check of de domeinnaam al bestaat.

Webhosting

Leg de domeinnaam vast via een webhoster. Je kunt dan ook direct een webhosting pakket kiezen.

Z

Webdesign

Er zijn een aantal onderdelen die minimaal nodig zijn voor een goed webdesign. Lees hier meer over in Doe inspiratie op en maak een webdesign moodboard.

Inspiratie opdoen

Maak een notitie van andere websites die jou aanspreken en wat spreekt jou aan? Kijk naar fonts voor de headers en paragrafen, kleuren en andere onderdelen.

Font header

Kies 1 font voor de tekstkoppen.

Font paragraaf

Kies 1 font voor de paragraafteksten.

Kleuren

Kies 3 à 4 kleuren.

Extra voorkeuren

Heb jij nog extra voorkeuren? Wat zou jij terug willen zien op jouw website?

Z

Content

Logo’s

Op jouw website zijn op twee primaire plekken een logo nodig; in de navigatiebalk en in het favicon.

Bij voorkeur is het logo een PNG-bestand. Het is dan schaalbaar zonder kwaliteitverlies. Met een ander niet-schaalbaar, bestandstype, zou het logo bij vergroting er wazig en korrelig uit kunnen gaan zien.

Zorg er voor dat het logo niet groter is dan 200kb. Zo houd je de laadtijd van jouw website snel.

Het logo wordt geplaatst in de navigatiebalk, meestal linksboven.
Een goed formaat voor het logo op deze plek is ongeveer 468×60 pixels.
Staat het logo in het midden, dan is 250×150 pixels, 350×75 pixels of 400×100 pixels een goed formaat.
Bij een verticale indeling van de navigatiebalk is dat 160×160 pixels.

Dit zijn de maten waarmee je rekening moet houden bij het ontwerp van jouw logo, zodat deze goed in de header van je website past.

Een favicon is een klein icoontje dat in de browserbalk van je bezoekers wordt getoond. Hier kan je eigenlijk alleen kleine pictogrammen kwijt, het is te klein om enige tekst leesbaar te maken. De minimale afmeting van een favicon is 512×512 pixels en bij voorkeur ook in PNG formaat.

Naast deze twee onderdelen, kun je ook een alternatief logo (laten) ontwerpen. Zo breng je wat variatie aan op jouw website en/of social media kanalen.

Afbeeldingen

Eigen foto’s zijn super voor jouw website! Laat de bezoeker kennis maken met jou, door afbeeldingen van jezelf te plaatsen. Ook eigen gemaakte foto’s van jouw dienst/product of sfeerfoto’s zijn aan te bevelen. Ze maken jouw website uniek!

Stockfoto’s kunnen natuurlijk ook gebruikt worden. Hier zijn wel een aantal Do’s and Dont’s….

Teksten

Schrijf van te voren de (basis)teksten voor jouw home-, over mij-, jouw aanbod (sales page)- en contactpagina.
Bij het inrichten van jouw website is het handig deze al voorhanden te hebben, zodat je de lay-out ernaar kan indelen. Na plaatsing op de website kun je altijd nog de teksten aanpassen en alles verfijnen.

Ben je van plan blogs te gaan schrijven? Zorg er dan voor dat je 2 a 3 blogs geschreven hebt. Zo ziet jouw blogpagina er al redelijk gevuld uit en je vergroot de vindbaarheid van jouw website na lancering.

Als laatste kun je reviews verzamelen van jouw klanten. Deze kun je plaatsen op een reviewpagina en/of verspreid over jouw website.

Z

Documenten

Privacyverklaring

I.v.m. de AVG wet ben jij verplicht om een privacyverklaring te plaatsen op jouw website. Deze kun je eventueel hier aanmaken.

Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden zijn alleen verplicht, wanneer er een aankoop gedaan kan worden op jouw website.

Z

Gegevens

Adres

Het is verplicht om het vestigingsadres van jouw bedrijf te vermelden.

Contactgegevens

Het gebruik van een e-mailadres is verplicht, daarnaast zou je bijvoorbeeld een telefoonnummer kunnen vermelden.

Kamer van Koophandel nummer

Het is verplicht om het Kamer van Koophandel nummer te vermelden.

Belastingnummer

Verkoop je via jouw website of bied je daar je diensten aan? Dan is een duidelijke vermelding van jouw btw-id nummer op jouw website nodig.

goed van start met jouw website

Zin om direct aan de slag te gaan met de voorbereidingen?

goed van start met jouw website

Zin om direct aan de slag te gaan met de voorbereidingen?